štvrtok 3. septembra 2009

Výmena motorového oleja


Nakoľko som si povedal, že mi 3 roky servisovania auta nestoja za to, nechodil som na servisné prehliadky. Možno si poviete, že by ste to nikdy nespravili, ja tiež nie, ale po tom, ako som videl cenník servisných prehliadok a väčšina z nich obsahovala položky ako kontrola laku, kontrola hladiny oleja, kontrola chladiacej kvapaliny, vody v ostrekovačoch tak som si povedal tak paaaa. Za pozeranie sa, zobrať 4 litre tak to bola aj na mna silná káva. Tak servisujem auto sám. Samozrejme si uvedomujem, že keby sa na aute prejavila nejaká závada už by mi to v záruke neopravili, ale už mi je to aj tak jedno, auto má v januári 3 roky a po tom čo som čítal, aj tak by si našli dôvod, aby reklamáciu neuznali.

Na aute sa prvý rok ukazovali nejaké závady, ako poškodenie tesniacej gumy na 5tych dverách, čo sa riešilo v záruke (prvý rok) a tiež niečo s netesnosťou hadičky za turbom, kvapkal mi z tadiaľ olej, ale chlapci to kontrolovali a povedali, že je to ok a od vtedy je pokoj :) Takže tu ukážem takú banálnu, vec akou je výmena oleja a filtra.

Výmena motorového oleja je v podstate velmi jednoduchá vec. Na verejnosti kolujú reči o tom, že v servise Vám nenalejú nový olej, že len prilejú a ostatné si nechajú, neviem či to je pravda, ale lepšie je si to vymeniť sám a viem čo som tam dal a v akej kvalite. Prvýkrát som menil olej po 2000 km na odporúčanie, nový motor, zábeh robí svoje tak išiel po 2000 von, nahradil ho Castrol EDGE 0W - 30, tiež na odporúčanie, ale neskôr som zistil, že tento olej nespĺňa špecifikáciu Ford, tak pri ďalšej výmene ho nahradil Castrol Magnatec A1 5W - 30. Celkovo som z tých olejov magor, po tom čo som tam nalial EDGE, som volal do Castrolu a pýtal sa, že čo to môže spôsobiť či ho mám vymeniť, chlapík vravel, že nie, že je to v pohode. To isté som našiel na webe, kde sa hodnotili oleje, chlapík zo skúšobného ústavu vravel, že zlý olej neexistuje, že sú len dobré a ešte lepšie :) takže je to asi jedno, ale ja sa radšej budem držať špecifikácie Ford WSS M2C 913-B.

Teda ďalšia výmena bude opäť Magnatec A1 alebo Mobil 1 Fuel Economy Formula 0W-30 alebo olej od Fordu - Ford Formula F 5W-30, zatiaľ som sa nerozhodol, cena je na strane Fordu a najdrahší je Mobil.

Ale podme k výmene.
Trošku zahrejeme motor ale nie tak, aby sme sa pri výmene o olej popálili. otvoríme nalievací vrchnák, odskrutkujeme kryt olejového filtra, je to taký čierny valec vpravo od turba resp. pod turbom, pri jeho demontaži si odpojíme hadicu na nasávanie vzduchu, ktorá nám bude zavadzať. Teda kryt odskrutkujeme a odložíme, filter vytiahneme, drží tam pomerne slušne treba ho vytrhnúť, žiadne krútenie alebo mykanie, len potiahnuť. Odskrutkovať vypúštaciu skrutku dole pod autom a olej vypustiť do pripravenej nádoby. Kedysi sa používali aj preplachovacie oleje ale dnes sa už nepoužívajú, trošku ma to mrzí, aj tak tam nalejem asi deci zo starého oleja čo mi zostal z predchádzajúcej výmeny, nechám vytiecť a zaskrutkujem spodnú skrutku na olejovej vani. Opačným postupom nasadíme filter, nezabudnite vymeniť aj gumičky, sú dve. Nasadíme kryt filtra a dobre utiahneme. Nalejeme olej, 3,5L a máme vybavené. Auto naštartujeme nech sa do filtra dostane olej necháme minútku bežať vypneme alebo ideme preč. Skontrolujte výšku hladiny oleja, či netreba doliať. Výšku hladiny oleja držíme medzi min a stredom.


55 komentárov:

  1. Chcem si vymeniť olej sám,tento návod je dobrý, len neviem kde mám zohnať tie gumičky? Že by vo forde? Vložku už mám z Jagfordgarage.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. obe gumicky by si mal mat v krabicke od filtra.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. musí to byť nejaký originálny olejový filter? alebo to je všetko na jedno kopyto? poradte.. kde kúpim nejaký fajn a lacný? asi radšej cez internet, že?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Co mi odpisal chlapik z olejposty tak pise toto: "Hengst, Mecafilter, Bestair je original (OE) kvalita, priblizuje sa k tomu aj Fiaam. SCT filtre su tiez kvalitne ale nie su original, tam je dolezity pomer cena/kvalita." Ja kupujem od Bosch alebo budem kupovat Mann-Filter, cena je u nas dobra cca 10 eur Mann za 9 eur, cez net to asi nema vyznam lebo cena je aspon filtrov priblizne rovnaka. Filtrom, ze vraj aj tak vela nepokazis aj keby bol lacnejsi lebo dolezity je olej filter menis kazdy rok. Filtre sa hlavne lisia od poctu papierovych vrstiev, lacnejsie ich maju menej. Internet alebo nie, pokial je cez net lacnejsie kupil by som aj cez net, len postove poplatky a je to predrazene, inak olej vzdy kupujem cez net.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. tak už som kúpil. aj olej a aj filter. filter bol mann.. len o čosi drahší. a olej? no tak do mojej fiesty dali hellix F5W30 , tak je podstatne drahší. teraz už premýšľam, že si začnem vymieňať zvyšné filtre sám. inak ďakujem za túto super stránku. je to potom oveľa jednoduchšie :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. inak ja mám fiestu presne 2 roky a 3 mesiace a teraz má 60 000 km. a nastávajú prvé problémy. včera som menil olej a na olejovej vani vidieť prvé presaky oleja :( . mexanik mi , ale povedal, že to nebude nejaká "krutá" xyba. tak uvidíme.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. ... ano tej olej je super :) treba sa drzat dobrych olejov, dolezite pre motor a jeho cistotu shell ma na cistenie motora nejake specialne recepty :) dakujem za pochvalu :) robim to rad, na webe som nenasiel ani ciarku o tom co tu pisem preto som sa tak rozhodol :) a je to nieco ako moja servisna knizka :) takze aj ja dakujem, ze sem chodis :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. no ja mam auto skoro 3 roky a mam len 27tisic :) najdlhsia trasa bola do chorvatska :) to s tym olejom ma mrzi ale hadam to nebude nic vazne, potom napis ako to dopadlo.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. ešte malá skúsenosť. hlavne pre forďakov okolí košíc. pri mojej druhej návšteve nášho "slávneho" servisu szilcar ford pri povinnej kontrole sa ix mexanikom podaril husársky kúsok.. niesom mechanik, ale to by som nečakal, že sa im podarí mojej fieste preliať olej 1cm cez max!!! a to som nato prišiel po ďalších 2000km jazdy. tak pre všetkýx: treba si to skontrolovať.Teraz po 60000km som zistil, že mi tečie olejová vaňa. tak som už po záruke, tak asi z toho veľa nevyťažím :(

    OdpovedaťOdstrániť
  10. skuste použiť Engine Flush od pro-tec slovakia,
    je to malý zázrak, stoji to za to. pozri na www.pro-tec-slovakia.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ahoj,tak jsem si také vyměnil olej sám.Koupil jsem Mobil Super FE Special SAE 5W-30,má psanou specifikaci Ford pro náš motor.Filtr jsem použil Fram.Akorát mi chlapík v autodílech povídal,že se olej má vyměnit po 15000km,myslím si ale,že by se nic nestalo,kdybych na něm najel 20000km jak to doporučuje Ford..
    Víťa

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Vita, ja osobne menim olej kazdych 10tisic, auto jazdi prevazne mesto, tak je tam vacsia zataz a vtedy sa odporuca vymenit olej skor. Ked jazdis mimo mesto, povedal by som, ze ani 20tisic nemusi byt problem, ale to je uz maximalna hranica.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Ja Mobil Super FE Special nemozem, teda nechcem dat, hoci ide o fakt dobry olej, ale davam do auta od zaciatku syntetiku a toto je polosyntetika, zatial som sa rozhodol, ze dam do neho BP Visco 5000 FE 5W - 30 je to olej, ktory vyraba Castrol a je skoro identicky s Magnatecom A1, da sa povedat, ze staty, ktore nepredavaju Magnatec predavaju BP Visco 5000 FE a cena je vynikajuca

    OdpovedaťOdstrániť
  14. jj,takže bych to viděl s tím Mobil Super FE Special SAE 5W-30 na 10000km a potom vyměnit,tím by se nemělo snad nic pokazit,když specifikace sedí..
    Víťa

    OdpovedaťOdstrániť
  15. ahojte potreboval by som poradit,co mam robit ked mi nejde povolit veko ma olejovom filtri je na to nejaka finta alebo treba fakt silu-len sa bojím ze to pukne a bude hotovo:-) dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  16. ake veko myslis, ten plastovy kryt sa len odtiahne, mozes pouzit silu ak to nejde je to len klasicky zavit a pokial ti nejde von filter tak ten len vytrhni na silu odtial, novy tam naopak musi cvaknut.

    OdpovedaťOdstrániť
  17. ano myslim ten plastovy kryt...tak pojdem skusit dufam ze sa mi to podarí...dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  18. ahojte da sa niekde zohnat ta žlta plastova tyčka na meranie stavu oleja v motore??? dakujem vam

    OdpovedaťOdstrániť
  19. typujem skor nejake vrakovisko, bude pasovat aj z Peugeotu, Citroena, Fusiona, Toyoty, alebo potom objednat novy kus v predajni.

    OdpovedaťOdstrániť
  20. dakujem moc! a z netu by sa to asi objednat nedalo? nenasiel som zidnu taku stranku nevies o niečom...

    OdpovedaťOdstrániť
  21. fuuu skusal som nieco najst ale tak na rychlo nic veru, skor to vrakovisko, alebo do predajne fordu, ci tam nieco nemaju a spytat sa na cenu, ale ja by som skusil to vrakovisko

    OdpovedaťOdstrániť
  22. ...my tu na okolí nemame nijake vrakovisko tak skusim hadam tu predajnu alebo este niečo na nete ale dakujem moc krat!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Mozem sa spytat co ta to vyslo dokopy? Olej+ Filter?

    OdpovedaťOdstrániť
  24. teraz som daval BP Visco 5000 FE ten ma stal 20 eur plus filter 11 eur., takze dokopy 31 eur, je ale pravda, ze to boli len 3 litre, mal som este s predchadzajucej vymeny 0.70L.

    OdpovedaťOdstrániť
  25. zdravim chcel by som sa spytat mal uz niekto taky problem, ked startujem fiestu 1.4 tdci za studena chyti na prvy krat ale za 2 sekundy zhasne - potom sa neda natocit az tak na 8krat. a auto bezi uplne normalne a teply motor tiez chyti normalne a nezhasne...ak by ste niekto vedeli v com je chyba poradte mi prosim dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  26. skus si popozerat forum www.fordclub.sk urcite tam taky problem riesili, resp. napis tam otazku nech ti pomozu, viem, ze to uz niekolkokrt riesili len neviem ci pri fieste ale to je jedno motor je motor.

    OdpovedaťOdstrániť
  27. ahojte uz sa vam niekomu stalo ze vam spadala nafta??? mam fiestu 2003 1.4 tdci co s tym mam robit navstivit servis alebo sa to da aj nejako doma spravit dakujem za rady!!! popripade neviete co by ma to vyslo v servise....

    OdpovedaťOdstrániť
  28. mne nasavala falosny vzduch ac pumpa, preto mi nesiel ani nastartovat motor, vymena v taliansku ma vysla 280 E fiesta 02 1,4 tdci alebo skus na fordclub.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  29. ok dakujem za info!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  30. Ahoj, tak som sa aj ja rozhodol menit si olej sam. Doteraz na to nebol cas ale uz sa mi nechce vyhadzovat peniaze servisu za nieco co je jednoduche. Chcem sa len spytat, kolkatka kluc je na ten filter (asi ten spodny srob na vani bude to iste, alebo?) a ako uvolnim tu hadicu nasavania, ci v predu to treba iba potiahnut ci ako? Este posledna vec, k filtru mi vzdy prislo iba jedno tesnenie (gumicka) tak maju byt dve? Dakujem velmi pekne

    OdpovedaťOdstrániť
  31. neboj pohoda, velkost kluca veru neviem, zoberiem golu a nieco tam dam :) 22, 24 tak nejako. K tej hadici nasavania, tu len vytiahni, odskrutkuj skrutku ktora ju drzi a vytiahni ju. K tomu tesneniu, mne zasa vzdy chodia dve, jedna mala a jedna velka. Musia byt dve su tam dve tesnenia.

    OdpovedaťOdstrániť
  32. Hmm, objednaval som z damoslovakia a je to mann filter a je tam len jeden ten velky tesniaci kruzok, zeby ten druhy bol uz na filtri? Inak dakujem za navod.

    OdpovedaťOdstrániť
  33. mann pouzivam aj ja a su tam vzdy dva, bud bude na filtry alebo si ho len prehliadol, skus sa na to pozriet, damoslovakia ma dobre ceny :)

    OdpovedaťOdstrániť
  34. Nu tak sa uspesne podarilo, iba na doplnenie cisla spodny srob na olejovej vani 21 a filter 27 ...

    OdpovedaťOdstrániť
  35. super :) inak ked menis olej v servise, tak zakazdym menia aj vypustnu skrutku olejovej vane a uctuju za to od 10 - 20 eur :) srandisti.

    OdpovedaťOdstrániť
  36. skrutku menit netreba to je jasne.. pokial teda nieje nejak skorodovana, ale to by nemala byt.. treba menit (odporuca sa) len tu podlozku pod skrutkou (stoji par centov) inak s damoslovakia mam aj ja len a len dobre skusenosti!!! a su fakt asi najlacnejsi!!! nedavno som si objednal 2 oleje (jeden shel HX7 5l, druhy castrol EDGE 1l) a 2 filtre, cena spolu bola 48,70 + doprava zdarma!!! takze nadmieru spokojnost! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  37. nejde mi uvolnit srob na olejovej vani na fieste 2007 benzin...ja len verim v to, ze sa to srobuje uplne standartne a nie je tam opacne srobovanie.poradi niekto?
    inac mne tam sedi kluc c.13 na gola sade...myslit ze sa snazim srobovat spravnu srobu???na hyundai co mam si vymienam olej sam, nikty som nemal problem s odsrobovanim skrutky...

    OdpovedaťOdstrániť
  38. caute vsetci.prave som kupil fiestu 1.4 diesel 2006, najazdenych 53 000 mil. netusim aky olej je v motore a rad by som ho vymenil. poradi mi niekto prosim aky tam dat mozem a aky nesmiem, mam totiz tusenie ze po syntetike nesmie ist polosynt. alebo naopak. vdaka za rady.peter

    OdpovedaťOdstrániť
  39. cau, takze naopak na polosyntetiku syntetiku, ale nebol by som k tomu taky skepticky, treba tak dat nejaky preplach a je to ok, to aky olej tam mas, by mohol vediet byvaly majitel alebo v knizke od auta, si to mozno pisal, alebo na motore niekde hladaj, skor som za kontakt na byvaleho majitela. A aky olej? taky ktory splna specifikaciu Ford :) podla knizky je to 5W-30 ACEA A1/B1 ja osobne davam 5W-30 ACEA A5/B5 najdes o tom na tomto blogu nieco.

    OdpovedaťOdstrániť
  40. tak ja mam od vyroby ciastocne synteticky olej shell helix F 5 W30 a ten pouzivam dotraz..

    OdpovedaťOdstrániť
  41. este b som sa rad spytal, do fiesty r.v. 2009 sa volde kolko oleja? Lebo raz mi v servise ucovali 4l a inokedy 4,2l. Podla toho co som nasiel stacit bude 4l blenie Shell Helix F5W30

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno stačí Ti 4 litrové balenie.. len je tam problém :)) 4 litrové baleni shell helix F5w 30 neexistuje.. ;-) . inak pozri na nete www.damoslovakia.sk tak mali na tento olej vždy ok cenu ..

      Odstrániť
  42. tak neviem ja vzdy kupujem 4L a vzdy zostane, v prirucke sa pise, ze aj s naplnenim filtra tam vojde 3.8L mne tam 3.8 vojde len ak to dam po vrch.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak mne vezme tak približne 3,3 -3,5 L .. ja stále dokupujem 3 Litre oleja.. olej mi xválabohu nežerie a to mám už úctihodnýx 125 000 KM :)

      Odstrániť
  43. takze som vymenil vsetky filtre vratane palivoveho aj olej (cca3,5l), no bez problemov to nebolo.
    Obaval som sa ako odvzdusnit cely paliv.system. Nikde som nenasiel na 100% isty postup ako vymenit paliv. system, ak ho nahodou zavzdusnim. Vsetci pisali, ze namontovali do paliv. sys. pumpu na precerpanie paliva. Nechcel som nic montovat, boli by to zasa dva spoje naviac a vo Fieste 2009(mk7) nie je dost miesta, kde to namontovat.
    No spat k vymene filtra. Kedze na forach sa pysalo, ze system si palivo dotiahne resp. trochu potrapit motor a tocit ho naprazdno, ale nakoniec nastartuje.
    Po vymene filtra som dufal, ze palivo si system natiahne, filter som nezaplavil a nastartoval, (huraaa), no motor hned zhasol (Engine MALFUNCTION :-/). Filter bol bez paliva (1 chyba). Filter som zaplavil nasanim paliva z nadrze priamo ustami (islo to krasne bez problemov, i ked na forach som cital, ze to nepojde, tak ide to(2 chyba)). Pripojil som paliv. hadicku, co ide do motora a skusil nastartovat, bez uspechu (neskoro, uz tam bol vzduch). Tak v nadeji, ze to startovanie naprazdno (plyn na podlahe) pomoze, som v 10 min. intervaloch skusal startovat, az kym som nevymlatil bateriu :-/ (bol som v koncoch, pripraveny na odtach do Fordu a zaplatit za tuto chybu). Zavolal so kamosovi co sa mi stalo a ten mi povedal, ze to opravi. Prisiel a kazal mi dat dole vstup pre nasavanie vzduch do motora. Zobral akysi spreay a zacal ho striekat do nasavania a ja som mal zacat startovat, po dvoch otoceniach sa motor chytil, sice prve naskocenie bol neindetifikovatelny zvuk niecoho divneho. Este 2x strek do nasavania a motor bezal ako hodinky (zmyzli vsetky chyby na palubnom pocitaci). Ten zazracny spray bolo lestidlo na palubnu dosku aut, startovaci spray je viac ostry a tak radsej pouziva lestidlo na palub dosku je miernejsie, cize motor nedostava take rany. Toto cele zazracne startovanie trvalo 2-3 min. a bolo po mojich BIG problemoch a o skusenost viac ako uspsne vymenit paliv. filter. Este som dal na 12 od. dobit baterku a mohol som si povedat, ze som usetril a mal trocha zo seba radost.

    OdpovedaťOdstrániť
  44. tak ja neviem.. , ale v mojej fieste mám ručnú pumpičku , s ktorou som naplnil palivový systém hneď po výmene palivového filtraa.. a nemal som žiadny problém.

    OdpovedaťOdstrániť
  45. ja som to nikede nenasiel, no starsie verzie to maju

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. a aký máš teda typ a rok výroby? ja mám 1.4 TDCi rok 2007

      Odstrániť
  46. aha.. tak ja mám 2007.. tam ešte bola :)

    OdpovedaťOdstrániť
  47. Vymenil som olej aj filter zhruba za 45.minut.Uplne hravo podla dobrej rady na zaciatku tejto stranky.Dakujem za radu.Este sa chystam vymenit airfilter.Uz som to skusal trva to zhruba 5-10 min.

    OdpovedaťOdstrániť
  48. Ahoj, chcel by som ťa poprosiť či by si mi vedel poradiť pri rozmere podložky pod výpustný šrób na olejovej vani ? v mototechne mi len povedali, že mám doniesť starú podložku a podľa nej kúpiť novú... ale olej chcem meniť cez víkend a neviem či bude obchod otvorený aj v sobotu poobede.... Inak olej dávam Total 5W-40 už 4 roky (pri kúpe 140 000 km, teraz 220 000 km, olej mením po 20 000 km lebo robím dlhé dialničné trasy medzimestskou spotrebnou rýchlosťou .-) ) čo mám auto a bez vážnejších probémov...doteraz som olej menil odsávaním... ale už nemám prístup k profi odsávačke tak teraz už len klasicky nad jamu :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  49. Ďakujem, za cenné rady. Olej som vymenila bez veľkého problému podľa návodu. Len sa toho netreba báť. Za ušetrené peniaze z dôchodku bude takmer plná nádrž benzínu, pôjdem na výlet. :-)))) Vďaka.

    OdpovedaťOdstrániť