streda 16. septembra 2009

Fiesta a chiptuning

Pohrávam sa s myšlienkou chiptuningu, tak som sa tejto téme trošku venoval, kontaktoval pár ľudí čo s tým robí a nechal ich nech mi o tom niečo napíšu. Najviac mi poradil chlapík Michal s firmy Chiptuner.cz fakt sa zdá, že aj vie o čom hovorí. Podľa jeho slov sa dá auto pekne chipnúť s dobrými výsledkami, graf prikladám je pod článkom, je to výkonový graf kde je uvedný krútiaci moment a výkon v konských silách a jeho upravená verzia chiptuningom, podľa toho grafu, to ide pekne hore a pri tejto váhe auta by s toho vznikol trhač asfaltu... ale, premýšľam či to za to stojí, či a akým spôsobom sa auto znehodnocuje. Podľa ich názoru je auto na to z časti pripravené od výroby, často ževraj len nahraju nový soft do riadiacej jednotky a vznikne napr. sport verzia daného auta, tá má na trhu samozrejme inú cenu. Sám Michal vravel, že mama jeho kolegu má takú Fiestu ako mám ja a že je po úprave už 80. tisíc km a je v pohode, ževraj robia úpravu ešte na únosnú mieru pre auto.

Z môjho pohľadu to je určite pravda, výrobca si necháva medzeru a nebude vyrábať rôzne diely pre rôzne verzie áut, takže rezervy tam určite sú, tiež neoptimalizujú auto pre danú krajinu, podmienky a pod. ale robia sériovo, tuning využije z auta maximum. Ale fyzika nepustí, väčšie tlaky, väčie namáhanie, spočítane podtrhnuté musí byť aj väčšie opotrebenie, teda nižia životnosť motora, ale je to naozaj tak? Keď existujú tie rezervy? Podľa ich názoru, keď je auto v poriadku nič mu nebude ani po chiptuningu, najmä pri zachovaní rovnakého štýlu jazdy, čo plánujem aj ja.

A tu sa dostávame k veci prečo chcem tunovať, chcem tunovať pre nižšiu spotrebu, paradoxne potrebujem na to tuning, musím posunúť krútiaci moment do nižších otáčok a tak dosiahnem úsporu pri rovnakom štýle jazdy až 1L/100km, to by som už jazdil za 3 litre, paráda nie? By sa mi investícia vrátila za dalších 25t. km.

Premýšľal som aj nad powerboxom a ostatných podobných škatuľkách, ale ľudia to veľmi neprijali, nemá to veľa zástancov, nakoľko ide o "klamanie" riadiacej jednotky, tá oklame údaje idúce do palivového čerpadla a nariadi mu vstrekovať inak, časovo aj množstvom, pre tieto externej jednotky hovorí možnosť ich vymonotvania a znovunamontovania hocikedy, teda napr. pred emisnou a pod., hoci pri chiptunigu to je ževraj tiež zaručene, že cez EK prejde, ale nedá sa vypnúť, síce aj také varianty som videl :) ale cena bola mimo môj dosah.

Inak výsledky dosahové chiptuningom sú ohromúce navýšenie výkonu a krútiaceho momentu viac ako o 25%, pozrite graf. Ešte spomeniem firmu speedbox.sk je v Nitre a čakám od nej ponuku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára